سیم کلاچ خودرو

سیم کلاچ خودرو

بسمه تعالی

سیم کلاچ ابزاری برای انتقال نیرو از پدال کلاچ به صفحه کلاچ میباشد که هنکامی که میخواهیم دنده اضافه یا کم کنیم و یا ترمز بگیریم از آن استفاده می کنیم

برای هر برند خودرو معمولا یک سیم کلاچ مخصوص استفاده میشود

انواع سیم کلاچ های خودروهای سبک:

  1.  سیم کلاچ انژکتور پراید
  2. سیم کلاچ کاربراتور پراید
  3. سیم کلاچ پژو پارس
  4. سیم کلاچ پژو 405
  5. سیم کلاچ انژکتور آردی
  6. سیم کلاچ کاربراور آردی
  7. سیم کلاچ مدل 80 پیکان
  8. سیم کلاچ مدل 84 انژکتوری پیکان
  9. سیم کلاچ مدل 90 و CNG  پیکان
  10. سیم کلاچ روآ
  11. سیم کلاچ سمند ملی
  12. سیم کلاچ EF7
  13. سیم کلاچ دمپردار و شرکتی تیبا
  14. سیم کلاچ 206
  15. 15-  …

قطعات تشکیل دهنده سیم کلاچ پراید شرکتی:

  1. مغزی 2/5 روکش دار
  2. روکش
  3. یو
  4. سرسیم
  5. رگلاژ
  6. پولک
  7. ضربه گیر
  8. نخودی گردگیر
  9. بلندگویی اتاق
  10. لاستیک راهنما
  11. لاینر
  12. گریس

که تمای قطعات باید از استانداردهای لازم کیفیتی برخوردار باشد تاکابل ما بتواند بخوبی کار کند و وظیفه انتقال نیرو را انجام دهد

چگونه سیم کلاچ  را تنظیم کنیم:

اگر دیدید که دنده به خوبی جا نمیخورد یا پدال خیلی بالا آزاد میشود بعد ماشین حرکت می کند در این زمان بهتر هست که سیم کلاچ را تنظیم کنید

برای تنظیم سیم کلاچ : رگلاژ یا پیچ با مهره ای در قسمت موتور تعبیه شده که با کمی دقت می توانید آن را پیدا کنید و با شل و یا سفت کردن آن سیم کلاچ را تنظیم کنید

از کجا بفهمیم سیم کلاچ موقع تعویض آن رسیده:

سیم کلاچ پراید معمولا بعد از چند سال کار کردن کمی روان بودن خود را ازدست میدهد و یا ممکن هست مغزی آن رشته شده باشد که در این صورت بهتر هست سیم کلاج را تعویض کنیم

لرزش کلاچ: چنانچه سیم کلاچ خراب باشد پس از برداشتن پا از روی پدال، کلاچ کماکان درگیر بوده و اندکی نیز دچار لرزش می‌شود.

کار نکردن کلاچ: در صورت بریده شدن سیم، کلاچ در اصطلاح خالی شده و کار نخواهد کرد.

جا نرفتن دنده‌ها: در این حالت، دنده به‌صورت کامل خلاص نشده و در نتیجه دنده یا جا نرفته یا به سختی جا می‌رود.

بالا یا پایین بودن کلاچ: چنانچه مجبور هستید که پای خود را بیش از حد روی پدال قرار دهید یعنی به احتمال زیاد سیم کلاچ دچار مشکل شده است. همچنین اگر کلاچ بالاتر عمل کند و مجبور شوید مجدد با پا آن را بالا بکشید؛ حکایت از خراب بودن سیم کلاچ دارد

آیا گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن مفید هست یا ضرورتی ندارد؟

امروزه مدل دنده‌ای بیشتر خودروهای مدرن به سیستمی مجهز است که تا زمانی که کلاچ را نگیرید استارت زدن امکان‌پذیر نخواهد شد. ذکر همین مورد برای اثبات خوب بودن این عادت کافی است.

گرفتن کلاچ، یک عادت سنتی که مردم در ماشین های دنده ای انجام می دهند بدون اینکه دلیل آن را بدانند. در این مقاله مکانیک قصد دارد به این موضوع بپردازد که آیا قبل از استارت زدن خودرو باید کلاچ گرفت؟

اگر ماشین دنده ای دارید، ممکن است عادت داشته باشید که کلاچ را نگه دارید و سپس قبل از چرخاندن سوئیچ استارت بزنید. حتی ممکن است افراد مسن‌تری را مشاهده کنید که این کار را انجام می‌دهند. کاملاً از روی عادت و شاید بسیاری از افراد حتی دلیل انجام این کار را ندانند. اگر ماشین شما اتوماتیک است، پس هیچی، اما اگر ماشین دنده ای دارید، توصیه می کنیم با ما همراه باشید. در این مقاله بررسی می کنیم که آیا قبل از استارت زدن باید کلاچ را گرفت؟

برای درک بهتر این موضوع، شاید بهتر باشد ابتدا بدانیم کلاچ چیست و چگونه کار می کند. و البته ارتباط کلاچ و استارت چیست؟

نقش کلاچ در خودرو چیست؟

نقش کلاچ در خودرو چیست؟

در خودروهای دنده ای زیر پای راننده 3 پدال وجود دارد. آخرین پدال سمت چپ، پدال کلاچ نام دارد که تفاوت بزرگ خودروهای دنده ای و اتوماتیک در داشتن این پدال است.

کلاچ یک کلمه انگلیسی است که در لغت به معنای اتصال است. منظور از کلاچ در خودرو وسیله ای است که برای قطع و وصل اتصال موتور و گیربکس به کار می رود.

موتور به عنوان یک ژنراتور شناخته می شود که سوخت را به نیروی محرکه تبدیل می کند. نیروی تولید شده توسط موتور به گیربکس منتقل می شود و گیربکس نیز این نیرو را به چرخ ها منتقل می کند و این انتقال نیرو باعث حرکت خودرو می شود.

وقتی پای خود را روی پدال کلاچ فشار می دهید، اتصال فلایویل موتور و گیربکس قطع می شود و در نتیجه نیرویی برای حرکت خودرو از موتور به گیربکس منتقل نمی شود.

همانطور که می دانید گیربکس از چند دنده تشکیل شده است که از دنده 1 شروع می شود. هر چرخ دنده مقدار معینی نیرو را به چرخ ها منتقل می کند. برای مثال دنده 1 نیروی لازم برای رسیدن به سرعت 25 تا 30 کیلومتر بر ساعت (بسته به نوع خودرو) را فراهم می کند. وقتی می خواهید سرعت خود را فراتر از این حد افزایش دهید، باید دنده را از 1 به 2 تغییر دهید.

این تعویض دنده چگونه انجام می شود؟

این تعویض دنده چگونه انجام می شود؟

با نگه داشتن کلاچ، اتصال فلایویل موتور و گیربکس قطع می شود و می توانید دنده را با توجه به نیاز خود کم و زیاد کنید. پس از قرار گرفتن دنده در قسمت دوم، قدرت بیشتری از موتور به گیربکس و چرخ ها منتقل می شود و اکنون می توانید مثلا سرعت خود را تا 60 کیلومتر بر ساعت افزایش دهید.

به همین ترتیب با نگه داشتن پدال کلاچ می توانید دنده و در نتیجه سرعت خود را افزایش دهید.

همچنین اگر قصد توقف خودرو را دارید یا می خواهید در نقطه ثابتی با موتور روشن بمانید. ابتدا باید کلاچ را درگیر کرده و سپس دنده را در حالت خنثی قرار دهید تا موتور از گیربکس جدا شود.

توجه داشته باشید که خودرویی که در دنده است و حرکت نمی کند خاموش می شود مگر اینکه پدال کلاچ را نگه دارید که اصطلاحا به آن حالت فرار می گویند.

کلاچ از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

کلاچ از چه قطعاتی تشکیل شده است:

1. صفحه یا دیسک کلاچ: عملکرد این قطعه شباهت زیادی به لنت ترمز دارد. فنرهای پیچشی این قسمت باعث می شود که هنگام تعویض دنده یا شروع به حرکت از حالت سکون، تکان های خودرو به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

2. صفحه فشار کلاچ: صفحه کلاچ باید به فلایویل یا فلایویل متصل شود تا نیروی خود را به گیربکس منتقل کند. عملکرد صفحه فشار این است که صفحه کلاچ را محکم به فلایویل وصل می کند تا از لیز خوردن آن جلوگیری کند. در واقع صفحه کلاچ بین صفحه فشار و فلایویل قرار می گیرد.

3. فنر دیافراگمی: گفتیم که وظیفه اصلی کلاچ قطع ارتباط بین موتور و گیربکس است. فنر دیافراگمی این کار را با ایجاد شکافی بین صفحه فشار و صفحه کلاچ انجام می دهد.

4. یاتاقان رهاسازی: بخشی برای اعمال فشار به فنر دیافراگمی است

حال که به طور خلاصه و به طور کلی با ساختار کلاچ آشنا شدیم، بررسی کنیم که آیا قبل از استارت زدن کلاچ لازم است؟

گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن، انجامش خوبه یا باید انجامش بدیم؟

گرفتن کلاچ قبل از استارت زدن، انجامش خوبه یا باید انجامش بدیم؟

می دانید که یک ماشین ثابت باید در حالت تمیز باشد. یعنی وقتی می خواهید ماشینتان را پارک کنید، بعد از توقف باید دنده را در حالت نول بگذارید و بعد ماشین را خاموش کنید. هنگامی که ماشین را خاموش می کنید، می توانید ماشین خود را در دنده قرار دهید تا از حرکت احتمالی جلوگیری کنید.

قبلا در متن اشاره کردیم که وظیفه سیستم کلاچ قطع و وصل اتصال موتور و گیربکس است.

شاید فکر کنید وقتی دنده در حالت خنثی قرار می گیرد، اتصال موتور و گیربکس به طور کامل قطع می شود، اما باید بگوییم که اینطور نیست و اشتباه می کنید.

حتی زمانی که ماشین شما در حالت بیکار است، کلاچ باز هم مقدار بسیار کمی از موتور را وارد می کند. بله، این بار بسیار کم است، اما این مقدار کم برای i تبدیل به یک چیز می شود

انواع کلاچ:

کلاچ ها به طور کلی به 4 دسته تقسیم می شوند:

      بدون لیز خوردن

      یک طرفه

      هیدرولیک

      اصطکاک

از بین موارد فوق تنها دو عدد اصطکاکی و هیدرولیک در خودروهای امروزی استفاده می شود. در کلاچ هیدرولیک، نیرو از یک صفحه به سیال و دوباره از سیال به صفحه متحرک دیگر منتقل می شود. اساس کار نوع اصطکاک همانطور که از نامش مشخص است بر اساس ضریب اصطکاک بسیار بالا بین دو صفحه است و اصطکاک بین صفحات باعث انتقال نیرو از صفحه ای به صفحه دیگر می شود.

ناگفته نماند که دسته بندی دیگری برای کلاچ ها وجود دارد که آنها را به سه دسته اهرمی، روغنی و سیمی تقسیم می کند. کلاچ های سیمی به دلیل سادگی و ارزان بودن همچنان یکی از پرکاربردترین کلاچ ها در خودروها به خصوص خودروهای داخلی هستند.

انواع کلاچ اصطکاکی

کلاچ اصطکاکی خود به 4 دسته تقسیم می شود:

      کلاچ مخروطی

      کلاچ تک صفحه ای

      کلاچ چند صفحه ای

      کلاچ نیمه گریز از مرکز

      کلاچ گریز از مرکز

از مهم ترین اجزای کلاچ اصطکاکی می توان به فلایویل، صفحه فشار، حلقه نگهدارنده، پلاگ کلاچ، سیم کلاچ، لنت و … اشاره کرد که در این مقاله به سیم کلاچ به عنوان یکی از مهم ترین اجزای کلاچ پرداخته شده است.

همه چیز در مورد سیم کلاچ و علائم خرابی آن.

چه زمانی بهتر هست که صفحه کلاچ را تعویض کنیم؟

هر خودرو از سیستم ها و قطعات مختلفی از موتور گرفته تا پنجره تشکیل شده است که هر کدام وظایف خاصی را بر عهده دارند و واضح است که عدم عملکرد صحیح هر یک از آنها عملکرد کلی خودرو را مختل می کند یا در حداقل از شرایط این ایده آل را دور می کند. یکی از این اجزا صفحه کلاچ است که نقش بسیار حیاتی در عملکرد خودرو دارد.

نیروی تولید شده در موتور باید به چرخ ها منتقل شود تا به حرکت خودروها منجر شود، اما نکته مهم دیگری نیز وجود دارد و آن نحوه کنترل این نیرو و نیرو است. فرض کنید در خیابان رانندگی می کنید و به چراغ قرمز می رسید، حالا برای توقف خودرو در اولین قدم باید انتقال نیرو به چرخ ها را قطع کنید که این کار از طریق کلاچ انجام می شود. در خودروهای دنده دستی پدال کلاچ به صفحه کلاچ متصل می شود و زمانی که پای خود را روی پدال کلاچ قرار می دهید، اتصال صفحه و فلایویل قطع می شود و در نتیجه قدرت موتور به حد مجاز نمی رسد. گیربکس و چرخ ها؛ وقتی پای خود را از روی کلاچ بردارید؛ اتصال برقرار شد و می توانید حرکت را شروع کنید.

انواع کلاچ ها به 4 دسته غیر لغزنده، یک طرفه، اصطکاکی و هیدرولیک طبقه بندی می شوند.

بهترین زمان برای تعویض صفحه کلاچ

دلایل خرابی کلاچ

صفحه کلاچ نیز مانند هر وسیله دیگری دارای مشکلات و مشکلات خاصی است که در ادامه به دلایل خرابی آن می پردازیم.

1- استفاده مداوم از کلاچ:

   بسیاری از رانندگان مبتدی برای اینکه کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشند، همیشه پای خود را روی پدال کلاچ نگه می دارند که باعث فرسودگی کلاچ می شود. برای جلوگیری از این امر، سعی کنید بعد از تعویض دنده، پای خود را از روی پدال کلاچ بردارید.

2-رانندگی زیاد در ترافیک:

کلاچ نقش اصلی را در رانندگی در ترافیک ایفا می کند و رانندگان مبتدی و با تجربه همیشه پای خود را روی کلاچ نگه می دارند تا از برخورد با خودروهای جلویی خودداری کنند. این مورد نیز مانند مورد قبلی منجر به افزایش استهلاک صفحه کلاچ می شود.

3- تعویض نادرست دنده:

بهترین زمان برای تعویض صفحه کلاچ

اگر کلاس های آموزش رانندگی برای گرفتن گواهینامه را به خاطر دارید، مربیان همیشه بر فشار کامل پدال کلاچ تا انتها تاکید داشتند. زیرا در غیر این صورت به کلاچ آسیب می رسانید. شایان ذکر است که فشار ندادن کامل پدال کلاچ و رها کردن کلاچ قبل از تعویض کامل دنده می تواند علاوه بر کلاچ به سیستم های دیگر آسیب برساند که هزینه های زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. بنابراین، هنگام تعویض دنده تمام توجه خود را متمرکز کنید تا به درستی انجام شود.

4- شتاب زیاد:

شتاب بیش از حد یکی دیگر از عواملی است که باعث افزایش استهلاک خودرو خواهد شد

5- حرکت با دنده مناسب:

هنگام رانندگی در داخل و خارج از شهر، به خصوص هنگام رانندگی در سربالایی، از دنده مناسب استفاده کنید. در تپه های شیب دار حتما از دنده 1 یا 2 استفاده کنید زیرا فشار وارده به خودرو به سیستم کلاچ آسیب می رساند.

در صورت عدم رعایت نکات بالا، استهلاک کلاچ و انتهای صفحه کلاچ دور از دسترس نیست. انتهای صفحه کلاچ با علائمی همراه است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

فاکتورهای سایش صفحه کلاچ

بهترین زمان برای تعویض صفحه کلاچ

1- عدم قرارگیری صحیح دنده:

عدم قرارگیری صحیح دنده یکی از مواردی است که می تواند انتهای صفحه کلاچ را نشان دهد. این موضوع به ویژه در دنده 1 و معکوس و در ترافیک سنگین رایج است.

2- سفت کردن پدال کلاچ:

   پدال کلاچ در شرایط عادی الاستیک و فنری است. شایان ذکر است که خروج کلاچ از تنظیم نیز می تواند منجر به سفت شدن کلاچ شود، پس حتما قبل از تعویض صفحه کلاچ برای بررسی این موضوع به مکانیک ماهر مراجعه کنید.

3- تعویض دنده سنگین در سربالایی:

   اگر شیب سربالایی چندان تند نیست، اما ماشین شما به شدت به یک دنده سنگین نیاز دارد. این می تواند نشانه ساییدگی صفحه کلاچ باشد.

4- عدم تناسب سرعت و شتاب با گاز:

اگر خودروی شما شتاب زیادی دارد اما افزایش سرعت و شتاب خودرو متناسب با میزان بنزین نیست، می تواند ناشی از انتهای صفحه کلاچ باشد.

5- لرزش خودرو هنگام شروع به حرکت:

در شروع حرکت، زمانی که ماشین در دنده 1 است، اگر اتاق ماشین با رها شدن کلاچ لرزش داشته باشد، به احتمال زیاد صفحه کلاچ ماشین فرسوده شده است.

6- صدای تعویض دنده:

   این نیز یکی از موارد دیگری است که می تواند نشان دهنده انتهای صفحه کلاچ باشد.

7- انداختن پا به عقب هنگام رها کردن کلاچ:

بهترین زمان برای تعویض صفحه کلاچ

همانطور که گفته شد، پدال کلاچ در شرایط معمولی الاستیک است، اما وقتی صفحه کلاچ تمام شد، پا با سرعت بیشتری به عقب پرتاب می شود.

موارد فوق از شایع ترین علائمی بود که نشان دهنده انتهای صفحه کلاچ بود و در صورتی که تعویض صفحه کلاچ به موقع انجام نشود می تواند خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. صرف نظر از موارد فوق، بازدید از صفحه کلاچ را فراموش نکنید. اگر رانندگی شما عمدتا در مناطق شهری با ترافیک زیاد است، پیش بینی می شود بین 20 تا 40 هزار کیلومتر، صفحه کلاچ خودرو فرسوده شود، پس در این مدت به بازدید از آن فکر کنید. در صورت رانندگی در جاده های برون شهری، بزرگراه ها و … این مسافت افزایش می یابد به طوری که باید حدود 40 تا 80 هزار کیلومتر بازدید انجام شود. گفتنی است علاوه بر ترافیک، شرایط رانندگی نیز بسیار مهم است و در هر صورت سعی کنید نه تنها هوای صفحه کلاچ بلکه هوای کل خودرو را داشته باشید.

چرا ماشین در زمان شروع حرکت و یا نیم کلاچ کردن لرزش دارد:

یکی از مواردی که می تواند نشان دهنده خرابی سیستم ها و تجهیزات حیاتی خودرو باشد لرزش خودرو در شروع حرکت و نیمه کلاچ شدن آن است. بنابراین بهتر است در اسرع وقت مشکل را برطرف کنید تا متحمل هزینه های گزاف نشوید. با ما همراه باشید تا با دلایل لرزش خودرو در هنگام رانندگی بیشتر آشنا شوید.

علت لرزش خودرو در شروع حرکت و هنگام نیم کلاچ چیست؟

یکی از اولین دلایل لرزش خودرو، سیستم کلاچ است. کلاچ یکی از مهم ترین اجزای خودرو است که وظیفه آن قطع و وصل موتور به چرخ دنده است.

در واقع وقتی پای خود را روی پدال کلاچ می گذارید، با وجود اینکه موتور روشن است، نیروی حاصله به دنده ها منتقل نمی شود. روش راه اندازی ماشین به این صورت است که ابتدا باید پای خود را روی کلاچ نگه دارید و سپس ماشین را در دنده 1 قرار دهید و پای خود را به آرامی به سمت عقب بکشید تا صدای موتور تغییر کند، در واقع ماشین در حالت نیمه کلاچ است. و وقت آن است که پای خود را به طور کامل از کلاچ بردارید و روی پدال گاز قرار دهید.

علت لرزش خودرو در شروع حرکت و هنگام نیم کلاچ

علت لرزش خودرو در شروع حرکت و هنگام نیم کلاچ

در حین این نیم کلاچ ممکن است لرزش های شدیدی را در خودرو احساس کنید که چندان دوست ندارید. همانطور که گفته شد، به احتمال زیاد مشکل اصلی برخی از اجزای کلاچ است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

1- سایش فنرهای خورشیدی دلیل لرزش خودرو هنگام شروع به حرکت است:

در مورد علت لرزش خودرو خوب است بدانید که فنرهای خورشیدی که به آنها فنر سه شاخه نیز می گویند وظیفه انتقال نیرو به دیسک را بر عهده دارند. پس از کلاچ های متوالی، این فنرها تا حدی عملکرد مفید خود را از دست می دهند. چنین مشکلی می تواند باعث لرزش خودرو در هنگام حرکت شود. حتی گاهی اوقات تعویض دنده سخت می شود و راننده این لرزش ها را هنگام تعویض دنده احساس می کند.

2- کلاچ روغنی:

کلاچ خود عامل لرزش خودرو است. اگر کلاچ روغن کاری شود باعث لیز خوردن کلاچ و لرزش خودرو می شود. چرب شدن کلاچ ناشی از نشت روغن از کاسه نمد موتور است که در نزدیکی جعبه گیربکس قرار دارد.

3- تکمیل صفحه کلاچ:

   صفحه کلاچ باید در حدود 50000 تا 60000 کیلومتر تعویض شود. البته بسته به نوع رانندگی، ترافیک و … این عدد به 70 تا 80 هزار کیلومتر می رسد. یکی از مهم ترین نشانه های فرسوده بودن صفحه کلاچ لرزش موتور و اتاق خودرو هنگام حرکت است. از دیگر نشانه های فرسوده بودن صفحه کلاچ می توان به عدم تطابق گاز و شتاب خودرو، عدم تعویض آسان دنده، نیاز به استفاده از دنده های سنگین در سربالایی های نیمه شدید و … اشاره کرد.

4- مشکل در فلای ویل:

نیروی موتور از طریق کلاچ و پس از عبور از فلایویل به گیربکس منتقل می شود. خرابی این قطعه که به فلایویل یا فلایویل نیز معروف است می تواند باعث لرزش خودرو در حین حرکت شود.

5- خرابی فنرهای ضد پیچ یا مارپیچ:

خرابی فنرهای ضد پیچ یا مارپیچ

   از دیگر فنرهای استفاده شده در کلاچ، فنرهای ضد پیچ یا مارپیچ وجود دارد که مانند فنرهای خورشیدی پس از مدتی دیگر عملکرد اولیه خود را ندارد و می تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم کلاچ شود که یکی از نشانه های این خرابی است. لرزش ماشین هنگام شروع حرکت است. . ذکر این نکته ضروری است که عملکرد صحیح سیستم کلاچ بستگی زیادی به سبک رانندگی شما دارد و باید همیشه اصول صحیح رانندگی را رعایت کنید، با بنزین کم رانندگی کنید، به موقع دنده را تعویض کنید، پای خود را روی کلاچ نگذارید و … با رعایت اصول صحیح رانندگی می توان تا حد زیادی از خرابی خودرو و خسارات مالی و معنوی جلوگیری کرد.

البته بد نیست به اختصار به ارتعاشات کلی خودرو اشاره کنیم و اینکه لرزش خودرو تنها محدود به زمان حرکت نیست و در هر لحظه حتی زمانی که خودرو در حال کار است این لرزش ممکن است شما را دچار اختلال کند. تمرکز و تفکر

لرزش خودرو علاوه بر سیستم کلاچ ممکن است به دلیل مشکلاتی در سیستم ترمز یا محور خودرو و در بدترین حالت به دلیل مشکلاتی در موتور خودرو باشد.

مشکلات موتور که باعث لرزش خودرو می شود

این بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که پای خود را روی پدال گاز فشار می‌دهید که به دلیل سوخت نامناسب، فیلتر خراب و شمع‌ها خراب است.

مشکلات موتور که باعث لرزش خودرو می شود

مشکل در سیستم اکسل ممکن است علت لرزش خودرو باشد

همه ما می دانیم که خودرو از قطعات زیادی تشکیل شده است که به طور منظم با هم کار می کنند، اما اگر به هر دلیلی یکی از قطعات دچار مشکل شود، روی عملکرد خودرو تاثیر می گذارد.

یکی از قطعاتی که باعث می شود خودروی شما به آرامی حرکت کند، محور خودرو است. در صورت بروز مشکل در این قطعه، در سرعت های بالا لرزش را در خودرو احساس خواهید کرد. اگر در سرعت های بالا این لرزش را در ماشین خود احساس می کنید، چرخش را بررسی کنید

لرزش خودرو به دلیل متعادل نبودن چرخ ها:

در برخی موارد عدم تعادل چرخ یا اشکال در آنها می تواند علت لرزش خودرو شما باشد و باید موارد زیر را بررسی کنید:

      بررسی کنید که مهره های چرخ شل نباشند.

      بلبرینگ چرخ ها را در فواصل زمانی معین بررسی کنید.

      هنگام تعویض بلبرینگ، بلبرینگ را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد.

نکاتی در مورد نگهداری خودرو:

در نگهداری خودرو چه نکاتی را رعایت کنیم؟ تعمیر و نگهداری ماشین صفر چگونه است؟ هزینه تعمیر و نگهداری خودرو حدودا چقدر است؟ کدام خودروها هزینه نگهداری کمتری دارند؟ بهترین راه برای نگهداری از خودرو چیست؟ اینها همه سوالاتی است که صاحبان خودرو ممکن است از خود بپرسند. زیرا سرویس و نگهداری ایده آل خودرو باعث افزایش طول عمر آن شده و تعمیر و نگهداری خودرو را به مقوله ای مقرون به صرفه تبدیل می کند. در ادامه به طور جداگانه به نکات و هزینه های نگهداری خودروهای پرفروش داخلی اشاره می کنیم.

هزینه نگهداری خودرو

نکات و هزینه نگهداری خودرو: سرویس روغن

سرویس به موقع روغن موتور اولین و اساسی ترین نکته در نگهداری خودرو محسوب می شود. بهترین راه برای نگهداری خودرو این است که مالک روغن موتور را به موقع یا حتی کمی زودتر تعویض کند. به این ترتیب طول عمر قطعاتی مانند یاتاقان ها، میل لنگ، رینگ ها و پیستون ها، سوپاپ ها و … افزایش می یابد و در عین حال آلودگی داخل موتور به حداقل می رسد; در نتیجه موتور به راحتی دچار دوده و سایر آلودگی های مضر نخواهد شد.

به طور کلی توصیه می کنیم روغن موتور را در فاصله 5 تا 7 هزار کیلومتری تعویض کرده و فیلترهای مربوطه را با فیلترهای جدید تعویض کنید. در عین حال این باور غلط قدیمی را که می گویند فیلتر روغن در مرحله اول نیازی به تعویض ندارد را دور بریزید. زیرا فیلتر کثیف می تواند دوباره روغن تمیز را آلوده کند و به موتور آسیب برساند.

تعمیر و نگهداری سیستم خنک کننده موتور خودرو

سیستم خنک کننده موتور شامل رادیاتور، شیلنگ ها و منبع انبساط باید با مایع استاندارد پر شود تا قطعات داخلی موتور به مرور زمان با مشکل گرم شدن بیش از حد و خوردگی مواجه نشوند. تعمیر و نگهداری خودرو در تابستان از این نظر حساسیت بیشتری خواهد داشت و کاهش سطح و کیفیت مایع خنک کننده می تواند در فصول گرم سال آسیب بیشتری به موتور خودرو وارد کند. اما نگهداری خودرو در زمستان نیز بسیار حساس است. به عنوان مثال اگر مایع ضد یخ در زمستان به مقدار و کیفیت کافی در رادیاتورها و مجاری موتور موجود نباشد، احتمال یخ زدگی و خرابی موتور وجود خواهد داشت.

قسمت دیگری که بسیار مهم است ترموستات است که از جوشیدن موتور به خصوص در تابستان جلوگیری می کند و به سیستم گرمایش خودرو اجازه می دهد دمای کابین را در زمستان به حد استاندارد برساند.

   با در نظر گرفتن این موضوع، توصیه می کنیم برای جلوگیری از خطرات احتمالی، سیستم خنک کننده رادیاتور و همچنین ترموستات موتور را هر دو سال یکبار تعویض کنید. همچنین بهتر است رادیاتور را هر دو سه سال یکبار سیخ بزنید تا کاملا تمیز شود و کارایی آن کاهش پیدا نکند.

نکات و هزینه نگهداری خودرو: تسمه

تسمه تایم و تسمه دینام دو قطعه مهم و مصرفی در اکثر خودروهای داخلی هستند که باید به موقع تعویض شوند. به طور کلی می توان گفت تسمه دینام معمولا بین 40 تا 50 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد و این رقم برای تسمه تایم معمولا بین 50 تا 70 هزار کیلومتر است.

تسمه دینام

به ویژه، مطمئن شوید که تسمه تایم را به موقع تعویض کنید. زیرا در صورت پاره شدن و خوردگی این قطعه، ممکن است سوپاپ ها از کار افتاده و با پیستون برخورد کنند. در این صورت هزینه نسبتا بالایی برای تعمیر سرسیلندر و سوپاپ ها از شما دریافت می شود.

هزینه نگهداری خودرو: لنت ترمز

بهترین راه برای نگهداری خودرو از نظر لنت ترمز این است که میزان مصرف لنت ترمز دیسکی را هر 20 تا 30 هزار کیلومتر بررسی کنید یا از تعمیرکار بخواهید این کار را انجام دهد. بسته به نوع پد، این ماده مصرفی معمولاً بعد از هر 30000 تا 50000 کیلومتر نیاز به تعویض دارد. البته لنت های ترمز عقب معمولاً عمر بیشتری خواهند داشت. البته همه ما به نقش لنت ها در قدرت ترمز خودرو واقف هستیم و نباید در تعویض به موقع این قطعه حساس کوتاهی کنیم.

هزینه های تعمیر و نگهداری خودرو و نکات: شمع و سیم

شمع و سیم از دیگر قطعات مصرفی خودرو هستند که در صورت خرابی بر روی عملکرد موتور، کشش خودرو، قدرت موتور و … تاثیر منفی می گذارد، بنابراین لازم است حتما شمع ها تعویض و تعویض شوند. سیم هایی با نمونه های استاندارد و سالم در بازه های زمانی نسبتاً مشخص. گفته می شود بهتر است هر 20 تا 25 هزار کیلومتر شمع ها را تعویض کنید و بعد از چهل هزار کیلومتر با مدل جدید و مرغوب تعویض شود.

در پایان باز هم لازم به تاکید است که باید سرویس روغن موتور و فیلترهای مربوطه را به موقع انجام دهید. همچنین روغن گیربکس دستی را هر 80 کیلومتر تعویض کنید. در مورد گیربکس های اتوماتیک AT معمولاً این رقم چیزی حدود 60000 کیلومتر ذکر می شود. در خصوص تعمیر و نگهداری خودروهای توربوشارژ علاوه بر موارد فوق به نوع بنزین مصرفی نیز توجه کنید تا بازده و عمر موتور خودرو کاهش نیابد.

ناگفته نماند که در خصوص هزینه نگهداری خودروهای چینی بهتر است به دفترچه راهنمای آنها مراجعه کنید یا با نمایندگی مربوطه تماس بگیرید تا بهترین روش نگهداری خودروهای چینی را به شما اطلاع دهند.

مفهوم گیربکس با کلاچ دوگانه چیست و عملکرد آن جگونه هست؟

کلاچ دوتایی

فهرست مطالب

در این مقاله از سری مقالات فنی با مکانیک قصد بررسی مکانیزم گیربکس دوکلاچه را داریم. پس با مکانیک همراه باشید تا مزایا و معایب این سیستم خودروهای امروزی را بررسی کنیم.

کلاچ وسیله ای است که در سیستم های انتقال قدرت استفاده می شود. در واقع کلاچ مجموعه ای است که ارتباط بین تولید برق و انتقال نیرو را مدیریت می کند. کلاچ با قرار گرفتن بین موتور و گیربکس ارتباط متغیری بین این دو قسمت برقرار می کند. به گونه ای که هنگام تعویض دنده به ضرایب بالاتر یا پایین تر، اتصال شفت بین موتور و گیربکس را قطع می کند و پس از تعویض دنده در ضریب مورد نظر، انتقال نیرو از موتور به گیربکس را مجددا وصل می کند. . امروزه گیربکس ها انواع مختلفی را شامل می شوند که در دو مثال کلی می توان به گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک اشاره کرد.

      شما می خواهید ماشین دست دوم خود را بفروشید، اما به دلیل ترس از دلالان مردد هستید

      بهترین راهنمای فروش خودروی ایمن مقاله نکات فروش خودروهای دست دوم است

      نکاتی برای فروش خودروهای دست دوم

گیربکس های دستی که از جمله سیستم های ساده و مرسوم مورد استفاده در خودروها هستند، با استفاده از پدال زیر پای راننده، با فشار دادن پدال، اتصال گیربکس و موتور را به صورت دستی قطع و وصل می کنند. در گیربکس های اتوماتیک، پدال کلاچ برای تعویض دنده وجود ندارد. در این نوع گیربکس ها تعویض دنده به صورت خودکار توسط مبدل گشتاور انجام می شود. که برخی از این نوع گیربکس ها علاوه بر تعویض اتوماتیک قابلیت تعویض دستی دنده را نیز دارند. اما در این بین بعد از گیربکس های دستی و اتوماتیک نوع دیگری از گیربکس ها ساخته شده است که بین سیستم های دستی و اتوماتیک قرار می گیرند. این نوع گیربکس ها به گیربکس های دوکلاچه یا گیربکس های دوکلاچه معروف هستند. این نوع گیربکس ها نسبت به مدل های دستی و اتوماتیک مزایای بیشتری دارند. در ادامه به نحوه عملکرد گیربکس دوکلاچه و بررسی مزایا و معایب این سیستم می پردازیم.

گیربکس دوکلاچه چگونه کار می کند؟

عملکرد انتقال دو کلاچ

گیربکس دو کلاچه یا گیربکس دو کلاچه که به گیربکس DCT (گیربکس دو کلاچه) معروف است. در واقع از دو کلاچ در کنار هم استفاده می کند که هر کدام به یک شفت مستقل متصل هستند. به این ترتیب دنده های فرد روی یک شفت و چرخ دنده های زوج روی شفت دیگری نصب می شود. به عنوان مثال در یک خودروی 6 سرعته با گیربکس دو کلاچه، دنده های 1، 3، 5 روی یک کلاچ و شفت بیرونی و دنده های 2، 4، 6 روی شفت داخلی و یک کلاچ دیگر نصب می شوند. با توجه به این ساختار در این نوع گیربکس ها هیچ گاه ارتباط موتور و گیربکس به طور کامل قطع نمی شود و انتقال نیرو به صورت مداوم انجام می شود که همین عامل باعث می شود این نوع گیربکس ها عملکرد بهتری داشته باشند.

عملکرد انتقال دو کلاچ

در سیستم گیربکس دوکلاچه مانند گیربکس دستی پدال کلاچ زیر پای راننده وجود ندارد و همچنین مانند سیستم گیربکس اتوماتیک از مبدل گشتاور در این نوع گیربکس ها استفاده نمی شود. سیستم انتقال دو کلاچه از سیستم های الکترونیکی و هیدرولیک برای تعویض دنده استفاده می کند. در این نوع گیربکس ها از دو نوع صفحه کلاچ استفاده می شود که به صفحات کلاچ مرطوب و خشک معروف هستند. صفحه کلاچ خشک که از مایعی مانند روغن بین صفحات استفاده می کند و اصطکاک و دمای عملیاتی را کاهش می دهد که در گشتاورهای بالاتر این نوع صفحات مفیدتر است.

      اگر در خرید خودروی دست دوم دچار سردرگمی شده اید، مشاوران متخصص با مکانیک در کنار شما هستند تا انتخابی مناسب با شرایط شما داشته باشند.

      برای تماس با مشاوران متخصص همراه با مکانیک اینجا کلیک کنید.

   از طرفی صفحه کلاچ خشک از این ویژگی بهره نمی برد و در خودروهای شهری و اقتصادی با گشتاور کمتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا هزینه های تولید و ساخت این نوع گیربکس ها کمتر است. سیستم گیربکس دوکلاچه با بهره گیری از این مزایا باعث می شود انتقال نیرو از موتور به گیربکس پیوسته باشد و به همین دلیل در هنگام تعویض دنده هیچ ضربه و لرزشی در خودرو وارد نمی شود و نرم و بی صدا تغییرات ایجاد می شود. می دهد. با توجه به عدم قطع و وصل کامل موتور برای تمامی دنده ها، خودروهای دارای سیستم انتقال قدرت دوکلاچه رانندگی نرم و لذت بخشی را ارائه می دهند.

عملکرد انتقال دو کلاچ

   گیربکس دوکلاچه یا انتقال دوکلاچه به دلیل انتقال نیرو از موتور به گیربکس بدون وقفه و استفاده از دو شفت و کلاچ برای دنده های زوج و فرد، تعویض دنده را کم صداتر، بی صداتر و بدون ضربه می کند که رانندگی بدون سر ایجاد می کند. و به نظر می رسد. همچنین با توجه به عدم وجود اختلال در انتقال نیرو از موتور به گیربکس، شاهد مصرف سوخت کمتری در این نوع گیربکس ها نسبت به نمونه های دیگر هستیم. در این نوع گیربکس ها با قرار دادن شیفتر دنده پشت فرمان می توان دنده ها را به صورت دستی تعویض کرد و رانندگی هیجان انگیزی را تجربه کرد. یکی دیگر از مزایای این نوع گیربکس ها تعویض سریع دنده است و در بین تمامی مدل های گیربکس بیشترین سرعت تعویض دنده مربوط به سیستم گیربکس دوکلاچه است.

   با وجود مزایای بالای این نوع گیربکس، تنها مشکل این گیربکس های دوکلاچه هزینه بالای طراحی و تولید و همچنین سختی و هزینه تعمیر گیربکس به دلیل پیچیدگی آنهاست. این مشکل استفاده گسترده از این نوع گیربکس را در تمامی خودروها به چالش می کشد و تنها در خودروهای باکیفیت و گران قیمت شاهد استفاده از سیستم گیربکس دوکلاچه هستیم.

آیا می‌دانید با اپلیکیشن همراه مکانیک می‌توانید علاوه بر خدمات همراه مکانیک ، قیمت بروز خودرو خود

و یا سایر خودرو‌ها در هر سال و مدل و با هر کارکردی  بدست بیاورید

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


سیم کلاچ پراید

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل