اولین دلیل می تواند گرفتگی یا خراب شدن بخاری رادیاتور باشد. زمانی که رادیاتور بخاری نتواند گرما را به خوبی تبادل کند و گرما را از آب به هوا منتقل کند، بخاری گرمای لازم را ندارد و به خوبی گرم نمی شود. در بیشتر موارد رادیاتور تعویض می شود اما در صورت تمیز کردن کانال ها می توان عیوب را برطرف کرد.
گاهی اوقات شیلنگ آبی که وارد بخاری می شود و به رادیاتور متصل می شود گرفتگی می کند. آب گرم موتور نمی تواند وارد شبکه گرمایش (رادیاتور) شود و هوای آن را به درستی گرم کند. در چنین مواقعی انسداد برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی برگردد.
یکی دیگر از عیب های رایج، معیوب بودن فن یا دمنده بخاری است. در این حالت رادیاتور به خوبی گرم می شود، آب گرم موتور وارد سیستم می شود اما در نهایت هوای محیط به درستی وارد نمی شود و با شبکه گرمایش برخورد نمی کند. عیب این حالت فن یا دمنده بخاری است. برای رفع این عیب، فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کنید، سپس عیب را برطرف کرده و مجدداً روی سیستم نصب کنید.
گاهی اوقات آب موتور کافی نیست و سطح آن کم است، بنابراین شبکه گرمایشی نمی تواند به خوبی گرما را تبادل کند که در این صورت باید آب را به سیستم خنک کننده موتور اضافه کنیم. سپس سیستم را تهویه کرده و آن را شناسایی کنید.
با توجه به توصیه های امداد خودرو، عامل دیگری که نقش بسیار مهمی در عملکرد بخاری دارد، ترموستات خودرو است. ترموستات وظیفه تغییر جهت آب موتور را بر عهده دارد. هنگامی که آب نیازی به خنک شدن ندارد، آب باید به گردش در داخل و اطراف موتور ادامه دهد و وارد رادیاتور نشود. هر زمان که دما به حدی برسد که نیاز به خنک شدن و کاهش دما داشته باشد، ترموستات به طور خودکار باز می شود و اجازه عبور آب را می دهد.
گاهی اوقات در زمستان ترموستات حذف می شود و آب همیشه خنک می شود. این حالت فقط برای هوای گرم مناسب است و در زمستان بخاری گرمای لازم را تولید نمی کند.
گاهی اوقات ترموستات خراب است و همیشه باز است. در این حالت بخاری گرمای لازم را تولید نمی کند. برای رفع مشکل باید ترموستات تعویض شود و سیستم نشتی داشته باشد.
منبع: جام جم